Soutěž na provoz bikesharingu pro příští rok vyhrála v Ostravě společnost Nextbike

  • Úvod
  • Novinky
  • Soutěž na provoz bikesharingu pro příští rok vyhrála v Ostravě společnost Nextbike

Ostrava vyhlásila v říjnu veřejnou zakázku na provozování sdílených kol pro rok 2020, uchazeči mohli podávat své nabídky do 7. listopadu. Soutěže se zúčastnili dva zájemci,  Rekola a Nextbike. Vítězem se stala společnost Nextbike, protože podala ekonomicky výhodnější nabídku. V Ostravě tak zůstává stejný městem podporovaný dodavatel systému. Nově bude data o provozu bikesharingu  využívat Dopravní podnik Ostrava, aby zapojil službu do systému veřejné dopravy. Další novinkou bude takzvaný Interactive Voice Response, telefonický robot pro zapůjčení kola pro ty, kteří nemají chytrý telefon nebo připojení k internetu. 

Nabídky obou zájemců se lišily ve výši doplatku, kterým bude město přispívat na každou jednotlivou zápůjčku kola. Společnost Nextbike podala nabídkovou cenu 8 korun a 16 haléřů, u společnosti Rekola to byla částka 9 korun, 99 haléřů.   

Když jsme zaváděli bikesharing v roce 2018, ani nás nenapadlo, že bude o půjčování kol tak obrovský zájem. Byl to takový náš městský inkubátor. V Ostravě bylo nejprve pár růžových kol společnosti Rekola, a jen v centru města. Poskytli jsme zázemí a stojany. Postupně se počet kol rozšiřoval a s ním také zájem o jejich půjčování. Pro rok 2019 jsme šli cestou koncese a ve veřejné zakázce vybrali provozovatele bikesharingu tak, abychom přispěli na každou zápůjčku a službě zajistili životaschopnost na celém území města. Měli jsme nakonec provozovatele dva, Rekola zůstala v centru, Nextbike s podporou města působí v celém městě.  A když jsme se rozhodovali, zda podporovat z městského rozpočtu bikesharing i pro příští rok, zvažovali jsme opravdu dlouho. Nakonec jsme vyhlásili soutěž na provozovatele systému na jeden rok. Nicméně, naším cílem je, aby se provozovatelé sdílených kol v Ostravě uživili v budoucnu již sami, bez veřejných peněz," uvedla náměstkyně primátora pro životní prostředí Kateřina Šebestová. 

Pro rok 2020 je připraveno několik novinek a také další rozšíření poskytované služby. Počet kol se zvedne z 600 na 900, stanic bude 250, tedy o 50 více než letos. V některých obvodech přibydou lokality se stojany, nově budou sdílená kola v dalších pěti městských částech Martinov, Nová Ves, Plesná, Hrabová a Krásné Pole. Zatímco letos se začalo s půjčováním kol až v polovině dubna a stojany budou v provozu do 15. prosince, v příštím roce budou k dispozici od začátku března až do konce roku.  Rozšířil se i počet bonusových stanic, kde si zájemci mohou půjčit kolo až na 30 minut zdarma. Ostrava chce lidi motivovat, aby jezdili i do kopců a aby se tak kola přirozeně vracela zpět i do hůře přístupných stanovišť. Od příštího roku bude takovýchto stanic až dvacet. 

„Chceme zapojit sdílená kola do systému veřejné dopravy ve městě, a proto budeme spolupracovat s Dopravním podnikem Ostrava na propojení obou systémů tak, aby se v připravované multimodální aplikaci DPO integrovala i sdílená kola. Pro přemístění do konkrétního cíle na území města tak aplikace bude umět navrhnout optimální trasu a tu nejefektivnější kombinaci dopravních prostředků včetně kol," doplnila náměstkyně Kateřina Šebestová.

V Porubě si lidé sdílení kol zamilovali a obvod dlouhodobě vykazuje největší podíl výpůjček sdílených kol z celého města. Jak dokládají statistiky společnosti Nextbike, osm z deseti nejvytíženějších stanic je právě v Porubě. Jsou to stojany u zastávek MHD Telekomunikační škola (půjčí se zde v průměru 4946 bicyklů měsíčně), Hlavní třída – Nálepkova a rondl, dále zastávky Třebovická a Poruba vozovna. Na Hlavní třídě se kola hojně půjčují také na stanovištích v její dolní části nebo u ulice B. Martinů. Následují stanice Duha, náměstí Družby a U Soudu. Poruba je na druhou stranu podle Nextbike nejnáročnější na redistribuci kol: často se totiž hromadí ve stanicích „pod kopcem“ (Dílny DPO, Čistírny, dolní část Hlavní třídy). Nejčastěji se sdílená kola půjčují v pátek, absolutní většina výpůjček je kratších 15 minut. Nejvytíženější stanice ve městě je Nová Karolina – měsíčně si tu lidé půjčí v průměru 9249 kol.